Black Friday coraz bliżej – czy jest to wyzwanie dla działu IT? 🤔
Czarny Piątek zawsze odbywa się w ostatni piątek listopada i sklepy – zarówno tradycyjne jak i internetowe - organizują wtedy wyprzedaże. Mimo, że wielokrotnie udowodniono, że obniżki nie są tak atrakcyjne jak może się początkowo wydawać, wielu klientów i tak planuje wybrać się wtedy na zakupy.
To, co większości kojarzy się z okazją do zrobienia tańszych zakupów, dla osób z działu IT może być jednym z cięższych dni w roku. Szczególnie, że przez ostatnie półtora roku większość z nas zdążyła przyzwyczaić się do zakupów przez Internet, rezygnując z tradycyjnych sklepów. Oznacza to dużo większe obciążenie dla stron sprzedażowych, a każdy błąd na stronie może narazić firmę na duże straty.
Wszystkie osoby pracujące w branży e-commerce na pewno przygotowują się do tego dnia tygodniami, jak to jednak wygląda pod kątem testowania?
Pierwszą kwestią do przemyślenia jest na pewno to, które aspekty aplikacji czy strony są najważniejsze, czyli mają największą wartość i stworzą najwięcej problemów w przypadku ich awarii. Każdy element kluczowych transakcji biznesowych musi zostać przetestowany, od zalogowania się klienta do finalizacji płatności. Jeśli na którymkolwiek etapie klient będzie miał utrudnione zakupy, szybko się zniechęci.
Nawet jeśli sprzedawcy detaliczni próbują złagodzić wzrost ruchu online, uruchamiając oferty z wyprzedzeniem, z Black Friday tworząc Black Week, wyższy ruch jest i tak wysoce prawdopodobny w tym konkretnym dniu, dlatego kluczowe jest przetestowanie szybkości, stabilności i skalowalności aplikacji czy strony, przy jednoczesnym radzeniu sobie ze zwiększonym obciążeniem – należy zastanowić się, jakiego ruchu spodziewamy się na stronie i czy system to udźwignie.
Na sam koniec dobrym pomysłem jest uruchomienie testów regresji, aby zweryfikować, czy wszelkie nowe aktualizacje, które zamierzamy wprowadzić w Czarny piątek, takie jak banery, rabaty, wyskakujące okienka lub kody promocyjne, nie powodują błędów w innej części aplikacji. Wszystkie te działania trzeba oczywiście przeprowadzić zarówno na stronie internetowej, jak i w aplikacji mobilnej, jeśli klienci mogą dokonywać zakupów na dwa sposoby.
Warto również pamiętać, że większe obciążenia mogą pojawić się nie tylko pod koniec listopada, ale chociażby w okresie świątecznym czy podczas sezonowych wyprzedaży. Każdy sklep internetowy powinien być na to gotowy i regularnie testować swoją stronę.
Dla naszego zespołu testy wydajnościowe to jeden z wielu obszarów, w którym działamy. Realizując projekt odpowiadamy nie tylko na pytanie, jaka jest maksymalna liczba obsługiwanych użytkowników, ale również które elementy systemu mogą sprawiać problemy oraz jakie będzie zachowanie całej architektury w sytuacji przeciążenia.