Wnioski z raportu State of Testing 2022
Co roku firma PractiTest, która oferuje rozwiązania z obszaru zarządzania testami, publikuje raport „State of Testing”, który przybliża obecne praktyki, wyzwania i trendy, które pojawiły się w branży testowania.
Raport został złożony z 4 części. W pierwszej autorzy przybliżają profil badanych, między innymi doświadczenie w testowaniu, zarobki i kontynent, z którego pochodzą. W kolejnych częściach dowiadujemy się więcej o metodach stosowanych w pracy, włączaniu testowania zwinnego, natomiast na końcu możemy przeanalizować odczucia co do potrzebnych umiejętności, rozwoju czy zmiany, jakie pracownicy chcieliby zobaczyć w swojej pracy.
W badaniu wzięły udział osoby z całego świata – najwięcej z Ameryki Północnej, Europy i Indii. Co ciekawe, najwięcej było osób z dużym doświadczeniem, natomiast tych pracujących w branży poniżej roku jedynie 9%. Zdecydowana większość planuje kontynuować pracę w testowaniu lub innej gałęzi IT, jednak aż 1/5 badanych nie wie, co planuje robić za 5 lat! Pokazuje to, jak dynamiczna jest branża i jak często ludzie zmieniają zdanie co do swojej kariery.
W wielu organizacjach w procesie testowania biorą również udział inni członkowie zespołu. Według badania z roku na rok zwiększa się odsetek firm, w których to testerzy wykonują całość tego procesu, jednak dalej wspomagają się innymi osobami. Kolejnym ciekawym pytaniem było to dotyczące „zastępowania” testów manualnych automatycznymi. Najwięcej, bo 26% badanych odpowiedziało, że automatyzacja zastąpiła około połowę dotychczasowych testów ręcznych. Jedynie 3% zaznaczyło, że automatyzacja zastąpiła cały wysiłek związany z ręcznym testowaniem. Pokazuje to, że tylko w wyjątkowych sytuacjach można całkowicie zastąpić pracę testerów manualnych.
W tym roku dużo uwagi poświęcono metodyce Agile i DevOps w testowaniu. Większość ankietowanych zgadza się z tym, że praktyki te sprawiają, że zespół wdraża więcej funkcjonalności oraz że poprawiły one współpracę z programistami.
A jakie zmiany testerzy chcieliby zobaczyć w swojej pracy i organizacji, aby lepiej wykonywać swoje zadania? Wydaje się, że potrzebują oni przede wszystkim zrozumienia i lepszej komunikacji odnośnie produktu końcowego. Oto kilka przykładów, czego potrzebują testerzy:
„Chciałbym, aby moja organizacja rzeczywiście rozumiała, co właściwie robią testerzy i naprawdę dbała o jakość.”
„Uzyskiwanie dodatkowych informacji na temat codziennego korzystania z oprogramowania przez użytkownika końcowego.”
„Więcej czasu spędzonego na problemie biznesowym, aby uzyskać odpowiednie rozwiązanie techniczne.”
Jeśli ktoś jest zainteresowany dokładnymi danymi lub porównaniem wyników z latami poprzednimi, polecamy cały raport, który można pobrać ze strony Practitest:
https://www.practitest.com/state-of-testing/